Human Design
Wat, waarom en hoe Human Design?
Het systeem van Human Design is in 1987 uitgewerkt door Ra Uru Hu. Het verhaal gaat dat hij alles hiervan doorkreeg terwijl hij op Ibiza was. Hoewel dit op zijn zachtst gezegd onrealistisch lijkt, maak ik mij niet druk om de oorsprong van de methode. Het gaat mij erom dat inmiddels miljoenen mensen over de hele wereld het verder hebben gebracht, en omarmen. Een systeem waarvan de basis simpel duidelijk wordt. Het enige dat jij namelijk nodig hebt zijn jouw exacte geboortegegevens en software die vervolgens de daarbij behorende grafiek berekend.
Op dit punt hoef jij niet te weten hoe jouw grafiek is samengesteld of wat het betekent dat er bijvoorbeeld bij het 4e figuurtje van onderen links 40.2 staat. Het beste kan je namelijk eerst zorgen dat je de basis van het systeem begrijpt.
Ik vergelijk Human Design graag met een vervoersmiddel, zoals een auto, trein of vliegtuig. Daarvan weet ik ook niet exact hoe het is bedacht en verder is ontwikkeld. Het gaat erom dat deze mij veilig en betrouwbaar naar de door mij gewenste bestemming brengt.
Kom ik direct op een ander punt. Net als er meerdere manieren zijn om bijvoorbeeld naar Berlijn te gaan, is Human Design is één van de mogelijke methoden om meer inzicht te krijgen in wie jij bent, waar jij goed in bent en waar jouw uitdagingen liggen. Het is aan jou om te bepalen of je met de auto, bus, trein of vliegtuig naar Berlijn gaat. En het is dus ook aan jou of jij kiest voor Human Design, voor een andere persoonlijkheidsmethode of tevreden bent met wat jij momenteel weet.
Velen noemen Human Design jouw persoonlijke handleiding. Ik ben het hiermee eens, maar wel met een bepaalde nuancering. Het kan impliceren dat als je maar steentje op steentje ligt (zoals bij Lego) of de juiste materialen in elkaar zet (IKEA) dat er dan uiteindelijk bijna als vanzelf een prachtig leven is. Was het maar zo makkelijk.
Ieders weg in het gebruiken van Human Design loopt anders. Ligt er bijvoorbeeld maar net aan waar je het voor wilt gebruiken. Maar ook wat jij inmiddels hebt meegemaakt. Hierdoor kan het namelijk zijn dat bepaalde natuurlijke talenten helemaal niet meer herkend worden. Denk bijvoorbeeld aan een kindje dat van nature zich prima vocaal weet uit te drukken en precies weet wanneer wat te zeggen (gedefinieerd keelcentrum). Als die in zijn jeugd steeds gehoord heeft stil te zijn, dan kan die zijn geloven dat hij/zij niets nuttigs te vertellen heeft. En dus ook nu op latere leeftijd niet de kracht van de stem gebruiken maar eerder in de schaduwkant te zitten.
Het mooie van Human Design vind ik dat er geen goed of fout is. Alles is prima, zolang het voor jou okay is. Het is niet zo dat er in de grafiek antwoord staat op vragen als “Welk beroep past bij mij?” of “Welke partner kan ik het beste kiezen?”. Het geeft zeker wel indicaties maar je kan er echt niet uit aflezen of je het beste chauffeur, leerkracht, programmeur of minister-president kan worden.
Human Design is bedoeld om te ervaren, te experimenteren, te leren, te leven.
Het geeft jou informatie over de persoon die jij van nature bent. Wat dus anders is dan andere persoonlijkheidsmethoden, waar vragen meer een indicatie zijn voor de persoon die jij nu bent, al dan niet door de ogen van anderen.
En het geeft jou ook hulpmiddelen om te weten of je op het juiste pad zit of dat jij de beste keuze maakt.
Er is wel één nadeel bij Human Design: het heeft ontzettend veel onderdelen en lagen, jij weet dus niet in 1 keer alles. Het kost tijd om het systeem in jouw dagelijkse leven te integreren. Het mooie is dat jij het op jouw manier en op jouw tempo kan doen. Ik hoop jou daarbij te kunnen helpen, onder andere door onderstaand de verschillende onderdelen kort toe te lichten.
Over welk onderdeel wil jij meer weten?
Type
De basis van Human Design wordt gevormd door de Energie Typen. Vergelijk met bijvoorbeeld de taakverdeling in een sportteam of, op macroniveau, de geslachtsverdeling.
Het ene type is niet beter of minder dan het andere type.
Alle typen zijn nodig om balans in de samenleving te houden, om ervoor te zorgen dat wij als geheel vooruitkomen.
Bij Type gaat het dus om de functie die jij in het grote geheel hebt, de belangrijkste taak:
- Generators: gebruiken van grenzeloze energie om iets te bouwen wat je leuk vindt en hier expert in te worden
- Manifestors: op gang brengen van verandering door het manifesteren van krachtige ideeën en unieke visie
- Manifesting Generators: het tot leven brengen van ideeën op een creatieve en veelzijdige manier
- Projectors: begeleiden en adviseren van anderen door scherpe observaties en inzichten
- Reflectors: objectief weergeven van waarnemingen door te observeren en aan te voelen
Profiel
Denk eens aan een sportteam, bijvoorbeeld voetbal. Per team staan er 11 spelers in het veld die ieder een bepaalde functie hebben (vergelijk met type), bijvoorbeeld keeper, verdediger, middenvelder en aanvaller. De manier hoe zij die functie uitvoeren is afhankelijk van de betreffende speler. Zo is de ene verdediger meer aanvallend ingesteld terwijl de andere verdediger bij voorkeur niet over de middenlijn komt.
Hiermee kan je het Profiel in Human Design vergelijken. Het is de manier waarop jij jouw functie (volgens jouw type) het meest natuurlijk kan uitvoeren.
In totaal zijn er 6 manieren hiervoor:
• Profiel 1: houdt van diepgaande kennis en doet graag onderzoek voor in actie te komen, voelt zich het prettigst bij een goede voorbereiding en het kennen van details.
• Profiel 2: heeft natuurlijke talenten die voor zichzelf volstrekt gewoon zijn, is het liefst op zichzelf, voelt zich gewaardeerd als anderen haar talenten zien.
• Profiel 3: leert door ervaring en experimenteren, maakt fouten om hiervan te leren en te ontwikkelen, voelt zich fijn met een praktische en pragmatische aanpak.
• Profiel 4: bouwt graag relaties op en is graag onder de mensen, krijgt vaak kansen via sociale connecties, voelt zich prettig in een omgeving waar netwerk en vrienden belangrijk zijn.
• Profiel 5: heeft een oplossingsgerichte benadering, wordt door anderen vaak gezien als praktische probleemoplosser, voelt zich gewaardeerd als anderen haar oplossend vermogen waarderen.
• Profiel 6: ontwikkelt zich in 3 fasen: tot circa 30 jaar als een profiel 3 (leren en ervaren), tussen 30 – 50 trekt die zich terug om te reflecteren om vanaf circa 50 jaar anderen te inspireren vanuit eigen levenslessen, wordt vervolgens vaak gezien als voorbeeld, voelt zich fijn als zij anderen inspireert met levenservaring en wijsheid.
Iedereen heeft altijd een combinatie van 2 van deze profiellijnen, bijvoorbeeld 1/3 of 2/4. Beide lijnen horen bij jou en de manier waarop jij jouw “functie” uitvoert.
In totaal zijn er 12 mogelijkheden bij het profiel.
Groene en Rode vlag
Hoe voel jij je je als je iets hebt gedaan wat helemaal top was? Of als anderen hun waardering uitspreken? Een fantastisch blij gevoel waarschijnlijk. Jij stuitert van energie en de dag kan niet meer stuk.
Of juist de andere kant. Dat je er helemaal doorheen zit, dat je het even allemaal niet meer zo leuk vindt, dat je een baaldag hebt en hoopt dat het morgen beter gaat.
Wat dat blije gevoel oproept en wat juist dat nare gevoel is afhankelijk van het Type dat je hebt. In Human Design wordt dit ook wel Handtekening en Niet-Zelf genoemd, ik vind Groene en Rode vlag leuker.
Per type zijn deze vlaggen anders:
Groene vlag
Generator: Voldoening
Manifestor: Innerlijke rust
Manifesting Generator: Voldoening en innerlijke rust
Projector: Succes
Reflector: Verrassing
Rode vlag
Generator: Frustratie
Manifestor: Woede
Manifesting Generator: Frustratie en Woede
Projector: Bitterheid
Reflector: Teleurstelling
Ervaar je één van deze vlaggen van jouw type, kijk dan eens wat hieraan vooraf is gegaan. Het levert jou een schat aan informatie op over hoe jij dingen het beste kan doen.
Strategie
Grote kans dat bij de reflectie op het ontstaan van één van de vlaggen het iets te maken heeft met de manier waarop jij in actie bent gekomen. Want ook dat is per type verschillend. Dit is een hele belangrijke tool die in jouw Human Design gereedschapskist zit. Als je alleen al vanaf nu probeert hier mee te doen, voorkom je de nodige rode vlaggen.
Het is wel een lastige om te gaan toepassen. Wij zijn veelal opgegroeid met het idee “Just do it”, “Alles is mogelijk als je het maar probeert” en meer van dit soort kreten.
Er gaat echter wel iets aan vooraf. Met uitzondering van de personen die als type Manifestor zijn, is het namelijk nodig om eerst ergens op te wachten.
Is jouw type (Manifesting) Generator, dan is het namelijk nodig om respons op iets te hebben en vanuit een reactie in actie te komen. Doe je iets volledig uit jouw hoofd, dan zal je waarschijnlijk merken dat het stroperig gaat, dat je gefrustreerd bent omdat er niet iets uit komt.
Voor Projectors geldt dat zij er verstandig eraan doen pas in actie te komen als er een uitnodiging ligt van anderen. Hiermee geeft die ander namelijk aan de talenten van de projector te erkennen en te waarderen en kan de projector vanuit die energie advies geven.
Een Reflector kan het best pas iets gaan doen als er voldoende tijd is verlopen om te observeren en te communiceren.
En dan tot slot nog even de strategie van een Manifestor. Die kan uit zichzelf iets in gang zetten (dat is immers ook zijn functie), maar doet er wel verstandig aan om mensen in de omgeving eerst te informeren. Dit is niet bedoeld om toestemming te vragen maar meer om hen ook mee te krijgen in het idee.
Autoriteit
Nog een belangrijk hulpmiddel uit de Human Design gereedschapskist: hoe kan je het beste weten welke beslissing juist voor jou is?
In totaal zijn er 7 verschillende autoriteiten:
- Emotioneel: neem de tijd om een keuze te maken, jouw emoties zorgen er namelijk voor dat je in het moment wellicht niet de beste beslissing maakt
- Sacraal: jouw onderbuikgevoel geeft direct aan of het een “ja” of een “nee” is, wel is daarbij nodig dat het gesloten vragen zijn
- Milt: jouw intuïtie geeft direct aan of iets al dan niet veilig of goed is voor jou
- Ego: baseer jouw beslissing op het gevoel of het voor jou de juiste keuze is, je mag egoïstisch zijn als dit nodig is
- Zelf geprojecteerd: praat hardop om te horen of iets wel of niet bij jou past
Klankbord: praat hardop om jouw gedachten te uiten en daardoor te weten of iets al dan niet klopt - Maan: neem de tijd van een maancyclus (ongeveer 28 dagen) om te kunnen proeven aan alle elementen die met de beslissing te maken hebben
Definitie
Hierbij wordt gekeken hoe de gedefinieerde centra (gekleurde vormen) in jouw grafiek met elkaar verbonden zijn.
Dit zegt iets over de manier waarop jij het beste informatie verwerkt:
- Enkel: alle gedefinieerde centra zijn met elkaar verbonden, verwerkt informatie snel en zonder hulp van anderen, vindt het prettig om alleen te werken
- Gesplitst: twee clusters van gedefinieerde centra die dus niet onderling verbonden zijn, verwerkt informatie het snelst in kleine groepjes/duo’s, kan het gevoel hebben niet compleet te zijn en zoekende zijn naar iets (zonder te weten wat precies)
- Drievoudig gesplitst: drie clusters van gedefinieerde centra die niet onderling verbonden zijn, verwerkt informatie het snelst in grote groepen en wisselende omgevingen, kan het gevoel hebben niet compleet te zijn
- Viervoudig gesplitst: vier clusters van gedefinieerde centra die niet onderling verbonden zijn, heeft een complexe interactie met omgeving en steeds andere mensen nodig om een stukje verder te komen in het proces
Incarnatiekruis
Het Incarnatiekruis beschrijft het thema van iemands leven en de rode draad door de ervaringen. Het geeft inzicht in het levensdoel en wat iemand hier op aarde komt leren en doen. Als je hierover uitleg zoekt, dan is dit veelal erg abstract neergezet. In principe kan je ook niet bewust jouw incarnatiekruis gaan leven, het is eerder een resultaat als jij geheel volgens jouw design leeft.
Het incarnatiekruis is gebaseerd op de vier belangrijkste poorten in de grafiek (zon en aarde, zowel bewust als onbewust).
Er zijn 192 basis incarnatiekruizen met verschillende varianten, waardoor er in totaal 786 verschillende incarnatiekruizen zijn.
Poorten
Op jouw geboortemoment én circa 88 dagen ervoor stonden 13 hemellichamen in een bepaalde poort. Ieder van die poorten heeft een plek in de grafiek en staat voor een specifiek talent.
In principe heeft iedereen alles, maar zijn bepaalde poorten geactiveerd door de planeten, dan heb je die in sterkere mate.
Kanalen
Zijn poorten geactiveerd die in 2 verschillende centra tegenover elkaar liggen, dan ontstaat er een kanaal.
Dit zijn een soort supertalenten die je hebt.
De talenten van de betrokken poorten komen namelijk bij elkaar en versterken deze.
1 + 1 = 3.
Zodra er een kanaal is geactiveerd, worden automatisch de betrokken centra gedefinieerd.
Gedefinieerde centra

Ongedefinieerde centra

Variabelen
De 4 pijlen naast het hoofd zijn gerelateerd aan 4 onderdelen van het systeem:
• Pijl linksboven: Spijsvertering: hoe jouw lichaam het beste “voedsel” verwerkt
• Pijl linksonder: Omgeving: de beste fysieke omgeving om in te leven en te werken
• Pijl rechtsboven: Bewustzijn: hoe werkt jouw hoofd in het algemeen en hoe sla jij informatie op
• Pijl rechtsonder: Perspectief: hoe zie en interpreteer jij de wereld om jou heen
Daarnaast zijn vanuit de variabele Spijsvertering nog 2 onderdelen af te leiden:
• Cognitie: jouw zintuiglijke scherpte en hoe jij informatie het beste waarneemt
• Gevoel: hoe jij emotioneel reageert en voelt